thumb image
Nov 26, 2020 313

Desatero pro spánkovou hygienu

 

Mnozí mají pocit, že kvůli spánku o něco přichází. „Vždyť život je krátký“, říkají a staví spánek na poslední místo. Takový postoj nám paradoxně život naopak zkracuje. Je dokázáno, že spánek má vliv na zdraví fyzické i psychické. Během něj dochází k regeneraci organizmu. Spánková hygiena by se pro nás měla tedy stát rutinou.

————

Zásady spánkové hygieny

 

1. Vytvořte si spánkovou rutinu. Vstávejte a choďte spát v pravidelnou dobu, a to i o víkendech.

2. Z ložnice odstraňte vše, co by vás mohlo vyrušit během usínání. Mozek pracuje i během spánku, vnímá všechny podněty pro případ hrozícího nebezpečí.

Večerka

3. Vyvětrejte si a zhasněte, případně zatáhněte závěsy. Optimální teplota místnosti pro spánek je 18–20 °C.

4. Nespěte během dne. Výjimkou je odpolední spánek, který by neměl trvat déle než 30- 45 minut.

5. Nepijte kávu, zelený či černý čaj, kolu ani kakao nejméně 4 hodiny před spánkem. Kofein působí stimulačně a ruší spánek. Citlivější povahy by měly nápoje s kofeinem vyřadit úplně, nebo si je dopřát jen ráno.

6. Pozor si dejte i na alkohol. Ten sice uvolňuje a působí ospalost, avšak spánek je velice mělký a nekvalitní.

7. Vyvarujte se konzumaci těžkých jídel před spaním. Jít do postele s prázdným žaludkem se ale také nedoporučuje. Večer si dopřejte například zeleninu.

8. Hýbejte se během dne, zacvičte si, projděte se. Ale nedohánějte nic večer, tělo by mělo být v klidu alespoň

9. Zůstaňte v posteli pouze po dobu spánku (6-9 hodin). Postel tedy slouží pouze ke spánku a sexuální aktivitě.

10. Neulehávejte rozrušení, vystresovaní či s obavami. Vytyčte si v průběhu dne pár minut a věnujte se svým negativním myšlenkám, které vás napadají před usnutím.

————

Spánková hygiena ve vaší ložnici

 

Nezapomínejte, že prostředí, ve kterém usínáte, by mělo být uklidňující a možná taky trochu rozmazlující. Přece jenom strávíme spánkem 1/3 života. Věnujte pozornost, na čem spíte. Kvalitní matrace ovlivní spánek stejně, jako všechny výše uvedené zásady. Správně zvolený polštář vás zbaví bolesti krční páteře, robustní postel dodá pocit pohádkového spaní. Komplexní pohled je v tomhle případně velmi důležitý.