thumb image
čen 27, 2022 70

7 tipů, jak na spánek v létě

Léto je synonymem dobré nálady a zábavy. Bohužel to však neplatí v době, kdy teploty dlouhodobě dosahující tropických hodnot nad 30°C a nepolevují ani v průběhu noci. Během spánku se tělo i mysl potřebují zregenerovat a vysoké teploty mohou být překážkou. Nezoufejte ovšem! Máme pro vás 7 tipů, jak na lepší spánek v létě.

————

1. Pitný režim

Pitný režim je alfa a omega nejen vašeho zdraví. Pro kvalitní spánek je důležité pít pravidelně v průběhu dne a v létě to platí dvojnásob. Vypít velký objem tekutin těsně před odchodem do postele je spíše kontraproduktivní. Tělo se bude zbytečně namáhat a vás bude uprostřed noci budit ze spaní potřeba zajít si na toaletu.

————

2. Správné větrání

Nejefektivnější je otevřít okna dokořán ve večerních hodinách v čase okolo západu slunce. Vzduch se oproti denním teplotám vždy ochlazuje. Kvůli brzkému východu slunce během letních měsíců je vhodné mít nad ránem okna již zavřená, aby dovnitř neproudilo přicházející ranní oteplení. Pokud máte venkovní žaluzie nebo zatemňovací závěsy, použijte je. Snížíte tak vytápění místností slunečním zářením.

————

3. Vlhkost vzduchu

Letní vedra jsou většinou spojena se suchým ovzduším. Ideální vlhkost vzduchu v domácnosti napomáhá nejen našemu zdraví, ale samozřejmě také kvalitě spánku. Pokud nemáte doma zvlhčovač vzduchu, nemusíte ihned spěchat do obchodu. Stačí namočit ručník, utěrku nebo dětskou plenku a položit mokrou textilii na topení. Stejně bude sloužit i miska s vodou nebo s kostkami ledu. Ty mohou vzduch v menších místnostech také nepatrně ochladit.

————

4. Vypněte elektroniku

Veškerá elektronika se během používání zahřívá, ať už se jedná o televizi, nabíječku mobilního telefonu nebo LED osvětlení. Toto teplo se samozřejmě promítne i do okolního prostředí. Pokud období velkých veder nepolevuje, snažte se alespoň ve večerních hodinách používání elektroniky včetně osvětlení co nejvíce omezit.

————

 

5. Vlažná sprcha před spaním

Ačkoli vás možná láká rychlé ochlazení v podobě ledové sprchy, zpomalte. Velké teplotní rozdíly nejsou vhodné, ať už se jedná o sprchu, koupání nebo třeba nápoje. Tělo investuje mnoho energie do vyrovnávání teplot a nakonec se můžete cítit mnohem více zchváceni horkem, než tomu bylo před vstupem do sprchy. Pokud se tedy chystáte do sprchy, vlažná voda bude ideální.

————

6. V čem a na čem spíte

Vhodně zvoleným povlečením a nočním prádlem si můžete horkou tropickou noc výrazně zpříjemnit. Přírodní materiály jsou díky své prodyšnosti a savosti jasnou volbou. Jestli sáhnete po bavlně nebo například lnu, je už pouze na vás.

————

7. Zchlaďte pulzní body

Stále vám noční vedro nedá spát? Zchlaďte si pulzní body na těle. Jsou to místa, kde si můžete snadno nahmatat pulz. Patří mezi ně zápěstí, loketní jamka, krk, hlava, kotníky, podkolenní jamka a třísla. Krevní cévy jsou v těchto částech těla blízko pod povrchem kůže a vy si díky chlazení těchto míst můžete zchladit celý krevní oběh. Použít můžete látkový kapesník namočený ve studené vodě nebo kostky ledu uzavřené do sáčku.