thumb image
čen 22, 2022 13

Čistotou ložnice k lepšímu spánku

Ložnice je mnohdy lehce opomíjenou místností bytu či rodinného domu. Právě zde ale spíme, sníme a díky tomu nabíráme energii na další den. Jelikož je spánek nedílnou součástí života každého z nás, je jeho kvalita velmi důležitá. Stejně tak tomu je s ložnicí a její čistotou, která je jedním z faktorů ovlivňující kvalitu našeho spánku. Na co si tedy dát pozor a jak přispět k lepšímu spánku?

————

Co je největší problém? Prach!

Nejčastějším nepřítelem pořádku v domácnosti je prach. V ložnici to platí dvojnásob, protože je zde ve velké míře očím skrytý. Důvodem je vysoká koncentrace textilu v jedné místnosti. Matrace, polštáře, přikrývky, povlečení, deky, přehozy, koberce či dokonce polstrované postele, záclony i závěsy se stávají lapači prachu již během několika hodin.

Při pravidelném úklidu byste neměli opomíjet žádnou z věcí, ať už je její účel pouze estetický či naopak ryze funkční. Současně s tím nezapomeňte, že to největší množství prachu je uvnitř jednotlivých materiálů, nikoli na jejich povrchu.

————

Proč je prach překážkou na cestě k vydatnému spánku?

Prach v domácnostech je tvořen různými částicemi. Jsou to například roztoči, vlasy, zvířecí chlupy, textilní vlákna, peří a samozřejmě také různé bakterie, plísně a pylová zrna. Všechny tyto složky mohou dráždit dýchací systém a oči.

Víření prachových částic ve vzduchu vyvolává alergickou reakci v podobě výtoku či pocitu ucpaného nosu, podráždění očí, nucení ke kašli a dokonce tlak na hrudníku, dušnost a svědění obličeje. Všechny tyto projevy paří bezpochyby k jednoznačným narušitelům našeho spánku.

————

Pozor na vlhkost

 

Doporučená vlhkost vzduchu v ložnici a potažmo v celé domácnosti se pohybuje v rozmezí 40 až 60 %. Mírný rozdíl je mezi zimním a letním obdobím, přičemž v zimě během topné sezóny je správná vlhkost vzduchu v bytě či domě o něco vyšší než v létě. Nebezpečí pro nás představuje přílišné sucho nebo naopak vlhko.

 

Se suchým vzduchem se ve většině případů vypořádáte snadněji než s přílišnou vlhkostí. Suchý vzduch vysušuje sliznice. Kvůli tomu pociťujeme škrábání v krku. Dlouhodobé potíže způsobené vlivem suchého vzduchu jsou infekce dýchacích cest a chrápání. Mnohdy je řešením pravidelné větrání ložnice. Pokud však nebude vzduch stále dostatečně vlhký, můžete si pomoci vlhkým ručníkem na topení, miskou s vodou nebo elektrickým zvlhčovačem na principu studené páry.

Největším rizikem je nadměrná vlhkost vzduchu. Ta vytváří větší nároky na dýchání a především s ní přichází riziko výskytu plísní a rozmnožování roztočů. Opět se zaměřte na pravidelné větrání ložnice. Dlouhodobý boj s nadměrnou vlhkostí je však mnohdy spojen s problémy stavební povahy, ať už se jedná o nevhodnou izolaci domu, špatnou střechu nebo nutnost odvodnění základů.

————

Jak často prát textilie?

 

Vyhledávanou a velmi diskutovanou otázkou je četnost praní všech textilií v ložnici, ať už se jedná o povlečení, prostěradlo, potah matrace nebo noční prádlo. Jelikož se roztočům daří ve tmě, teplu a vlhku, perte vše minimálně dvakrát do měsíce, ideálně každý týden – zejména v letních měsících.

Častou výměnou ložního prádla rovněž zamezíte výraznějšímu pronikání nečistot do polštářů a přikrývek. Během praní na vysoké teploty 60-90 °C se zbavíte i případných bakterií, které mohou způsobovat různé vyrážky či ekzémy. Ty opět snižují kvalitu našeho spánku. Příjemná vůně čistého ložního a nočního prádla navíc přispívá ke zklidnění mysli.

 

 

————

Přidejte se k naší skupině na Facebooku 🙂

Právě zde probíhá letní výzva za lepší formu našich matrací, lůžkovin a postelí.