thumb image
Pro 22, 2020 857

Jak na klidný spánek dětí?

 

Spánek dětí bývá často pro rodiče skutečná věda. Jak zajistit dítěti dostatek kvalitního spánku? A dá se vůbec uhlídat, aby za zavřenými dveřmi neponocovalo? Faktem je, že je spánek základním stavebním kamenem duševního i fyzického zdraví. Přičemž Americká pediatrická akademie (AAP) odhaduje, že problémy se spánkem postihují 25-50 % dětí a 40 % dospívajících.

————

Proč je spánek pro děti tolik důležitý?

 

Hraje zásadní roli ve vývoji dítěte. Ovlivňuje pocit štěstí, bdělost, pozornost, náladu, paměť i učení. V raném věku je důležitý pro růst a ovlivňuje také jeho motorické schopnosti. Zajímavé je, že pokud probíhá správný pohybový vývoj dítěte, nastupuje v odpovídajícím věku i vývoj řeči.

Podle AAP až čtvrtina dětí mladších 5 let nemá dostatečný spánek, což je velice znepokojující. Nedostatek spánku v tak nízkém věku byl spojen s alergickou rýmou a problémy s imunitním systémem.

U dospívajících dětí může mít špatný spánek vliv na duševní zdraví i výsledky ve škole. Podle Americké lékařské asociace může být spánková deprivace velkým rizikovým faktorem pro užívání návykových látek.

————

Jak zajistit, aby dítě spalo celou noc?

 

Mnoho rodičů jistě zažilo, když se u jejich unaveného dítěte střídala nevrlost s hyperaktivitou. V krajních případech můžou projevy ospalého dítěte připomínat ADHD. Jistě byste se rádi takovým situacím chtěli vyhnout, a proto je důležité zajistit u dítěte dostatek spánku. Tady je pro vás pár tipů:

  •  do postele by děti měly jít ospalé, ne když spí;
  • mobil, tablet, TV vypněte alespoň hodinu před večerkou, v ideálním případě by tyto přístroje neměly být v pokoji
  • zajistěte pohodlné lůžko;
  • vytvořte si rutinu před spaním.

Rutina před spaním může zahrnovat:

  1. vypínání počítačů, televizních obrazovek, videoher a dalších jasných světel;
  2. oblečení pyžama a čištění zoubků;
  3. čtení pohádky, zpívání ukolébavky nebo koupání ve vaně;
  4. vybírání plyšáků.

————

Denní návyky ovlivňují  spánek dětí

 

Pokud pracujete na zkvalitnění spánku, měli byste se zaměřit i na harmonogram v průběhu dne. Klidný spánek můžete podpořit dodržováním spánkové hygieny:

• v průběhu dne střídat období odpočinku a hry;
• uléhat do postele a vstávat z ní v pravidelnou dobu, a to platí i pro víkendy;
• učinit z pokoje zónu bez obrazovky, a to i během dne;
• nastavení termostatu na chladnější teplotu;
• v pokojíčku vytvořit tmu a klid;
• zajistit zdravou stravu, omezit sladkosti (hlavně před spaním);
• důležitý je pohyb, ale dejte pozor na vyčerpání.

TIP NA ZÁVĚR

 

Čím dál více jsou na děti kladeny příliš vysoké nároky. Pamatujte, že každé dítě je jiné a míra snášenlivosti a odolnosti může být rozličná. Proto je velmi důležité ke každému dítěti přistupovat individuálním způsobem, a především s ním o všem komunikovat. Příčinou nespavosti mohou být i různé strachy a obavy. V takovém případě je možné vyzkoušet užitečnou metodu, kdy si dítě své obavy namaluje. Dokáže se pak lépe se svými strachy vyrovnat.

Nezapomeňte se přidat k naší FB skupině.

 

————
 

 

 

Zdroje:
  1.  Hairston, I. S., Conroy, D. A., Heitzeg, M. M., Akbar, N. Z., Brower, K. J., & Zucker, R. A. (2016). Sleep mediates the link between resiliency and behavioural problems in children at high and low risk for alcoholism. Journal of sleep research, 25(3), 341–349. https://doi.org/10.1111/jsr.12382
  2. Cremone, A., McDermott, J. M., & Spencer, R. (2017). Naps Enhance Executive Attention in Preschool-Aged Children. Journal of pediatric psychology, 42(8), 837–845.https://doi.org/10.1093/jpepsy/jsx048
  3. Children and Sleep. In: Sleep foundation [online]. [cit. 2020-12-22]. Dostupné z: https://www.sleepfoundation.org/children-and-sleep