thumb image
Zář 14, 2021 879

Polohy při spaní ovlivňují vaše zdraví

Myšlenka na polohy při spaní napadá většinu lidí jen zřídka. Jednoduše spí v poloze, která je pro ně nejpříjemnější. Je to naprosto rutinní záležitost, nad kterou se jen tak někdo nepozastaví. A přece! To, v jaké poloze spíte, může mít vliv na chrápání, příznaky spánkové apnoe, bolesti krční páteře či jiné zdravotní potíže. Zjistěte, jaká poloha spánku je pro vás ideální!

————

Tato poloha při spaní vám rozhodně neprospívá!

Patříte mezi 7 % populace, která ráda spí na břiše? Pak raději zvažte, zda neusnete i v jiné poloze. Spánek na břiše totiž získal „ocenění“ nejhorší polohy spánku. Sice může tato poloha snížit chrápání, ale má neblahý dopad na krční páteř. Máte-li zdviženou hlavu na polštáři, je velmi obtížné udržet hlavu v neutrální poloze.

Poloha při spaní na břiše
Poloha při spaní na břiše

To není vše! Spánek na břiše zatěžuje celá záda. Otočením hlavy do strany může navíc omezit krevní oběh a zmenšit velikost dýchacích cest.

Pokud se této polohy nechcete vzdát, vyzkoušejte alespoň udržet krk v rovné poloze a opřete čelo pouze o spodní kraj polštáře nebo využijte anatomický polštář určený ke spánku na břiše. Zajistíte tak neutrálnější polohu vaší páteře a zároveň budete moct volně dýchat.

Také můžete podložit pánev tenkým polštářem, který zmírní tlak na bederní páteř.

————

Spíte v poloze plodu?

Spánek v poloze plodu také nepatří mezi ty doporučené. Extrémní zakřivení páteře během spánku může způsobit tlak v oblasti krční i bederní páteře.

Pro ty, kteří se přece jenom rozhodnou pro tuhle polohu se doporučuje dát si polštář mezi kolena, aby si odlehčili napětí svalů a v oblasti zad.

————

Co spánek na zádech?

Poloha při spaní na zádech

Poloha spánku na zádech je velmi preferovaná. Volí jí až 38 % populace. A volba je to správná, jelikož umožní matraci udržet optimální polohu páteře. Předchází tak bolestem zad i krční páteře. Její nevýhodou je, že zhoršuje chrápání.

Pokud dáváte přednost spánku na zádech, ale cítí často bolest spodní části zad, použijte nízký polštář nebo krční polštář na podporu krku, nízký polštář na podporu beder a středně velký polštář na podepření kolen. To pomůže snížit nepohodlí a napětí v dolní části zad.

————

Poloha při spaní na boku

Poloha na boku patří úplně k té nejoblíbenější (na boku spí až 57 % lidí). Mnozí odborníci ji považují za optimální polohu pro spánek pro většinu z nás. Udržuje totiž páteř v neutrální poloze a tím předchází i zmírňuje bolestem krční páteře, zad i ramen. Zároveň dokáže zmírnit chrápání, což jistě ocení druhá polovička.

Pokud vás trápí pálení žáhy, vyvarujte se spánku na pravém boku. Raději spěte na levém boku, na tom navíc dochází k lepšímu trávení.

U této polohy dbejte na to, aby vám polštář nezvedal hlavu příliš vysoko. Ideální je používat anatomicky tvarovaný polštář, díky kterém udržíte krční páteř v přirozené poloze. Také nezapomínejte na polštář mezi nohy, který zmírňuje tlak na boky a bederní páteř.

————

Pomocník v každé poloze

Bez ohledu na to, které polohy při spaní upřednostňujete, je pravděpodobnější, že si bude váš spánek pohodlnější, pokud si správně zvolíte polštář.

Pro spánek na zádech použijte menší polštář pod klenbu páteře. U spánku na boku můžete polštář umístit mezi kolena a při spánku na břichu pod boky jako ochranu kloubů pro bezbolestný, odpočinkový spánek.

————

Dočetli jste až sem? Zjistěte ještě víc se světa spánku.