thumb image
Zář 05, 2021 411

7 tipů, jak dostat děti do postele

Který rodič by tenhle boj neznal? První přání „dobrou noc“ rozhodně nebývá tím posledním. Kolikrát se dítě probudí v okamžik, kdy zhasnete lampu, nebo na vás volá tak dlouho, dokud se nevrátíte zpět do pokoje? Uspávání dětí dokáže být nejen vyčerpávající, ale i frustrující. (Sladké to rodičovství!)
Nejedná se o nic neobvyklého. Děti přirozeně nechtějí o nic přijít, a tak oddalují spánek, jak jen to je možné. Někdy ale můžou mít i strach, a proto nedokážou usnou. Příčin může být více. Zaměříme se na pár tipů, které vám poradí, co s tím dělat.

————

1. Prezentujte spánek jako nejdůležitější část dne

Mluvte s dětmi o tom, jak je spánek důležitý. Nastavte si pravidelný čas na spaní (tohle pravidlo musí platit i o víkendech), a hlavně buďte důslední.
Hodinu před ulehnutím si vyhraďte na klidnější činnosti, které navodí pocit blížícího se spánku. Můžete ten čas využít pro osobní hygienu, čtení pohádek nebo hraní deskových her (vynechejte ty příliš akční).

————

2. Spolupracujte jako tým

Uspávání dětí jako týmová prácePředtím než se budete pokoušet zavádět nové rutiny, domluvte se s partnerem na jasné strategii spánku vašeho dítěte. Není nic horšího, než když jeden rodič něco nakáže a druhý mu povolí opak. Opět se dostáváme k důslednosti! Ta je v těchto případech opravdu důležitá. Bez ní nečekejte, že se vaše dítě naučí novým návykům nebo změní chování!
Pokud se tedy rozhodnete zavést novou spánkovou rutinu, představte ji dítěti jako plán, který budete dodržovat společně. Přece byste nechtěli kázat vodu a pít víno.

————

3. Ujistěte dítě, že jste tam pro něj

Tohle se týká především dětí, které se bojí a pláčou. Základ je zůstat v klidu. Mluvte klidně a ujistěte ho, že je v bezpečí a je čas jít spát.
Pokud po vašem odchodu stále pláče, vracejte se občas za ním a opět na něj v klidu promluvte (1 a 2 minuty). Cílem návštěvy je dát dítěti najevo, že jste na blízku a že je opravdu v bezpečí. Snažte se udržet klidnou atmosféru a co nejméně rozsvěcovat světlo.

————

4. Během uspávání zavřete dveře

Máte problém s tím, že vám dítě neustále vstává z postele a odchází z pokoje? V tom případě vyzkoušejte trik s dveřmi.
Jde o to, že sdělíte dítěti, že budou jeho dveře zavřené (pozor NE zamčené), pokud bude neustále vstávat z postele. Zároveň mu vysvětlete, že pokud zůstane v posteli, může si nechat dveře otevřené. Dáváte mu tak najevo, že může mít vše pod kontrolou.
Pokud vaše dítě vstane z postele, vraťte jej zpět a zavřete na 1 až 2 minuty dveře. Jestliže nebude opět v posteli, dejte ho do postele a znovu zavřete dveře na 1 až 2 minuty (chce to hodně trpělivosti…). Pokud i nadále neposlouchá, zkuste prodloužit dobu zavřených dveří. A naopak, jestliže zůstane v posteli, nezapomeňte jej pochválit.

————

5. Motivujte k uspávání raději pozitivně, než negativně

Spánek a rodičovská láskaChápeme, že večerní uspávání dokážou být šílené. Snažte se ale udržet klid. Hlavně nepoužívejte dětský pokoj jako místo trestu. Také ho nikdy v pokojíku nezamykejte! Je důležité, aby si jej nespojovalo s negativními emocemi.
Naopak své dítě chvalte a odměňujte, když uspávání proběhne podle vašich představ.

————

6. Vytvořte mu ideální místo pro spánek

Ano i prostředí má velký vliv na spánek vašeho dítěte. Měkké povlečení, zatemňující závěsy i klid pomůže dítěti rozlišovat mezi dnem a noci a díky tomu rychleji usnout. Volte prodyšné bavlněné pyžamo a udržujte teplotu v pokoji mezi 18,3 až 21,1 ° C.

————

7. Ujistěte se, že není vaše dítě přetažené

V dnešní době je dost často na děti kladen docela velký tlak. Škola, domácí úkoly, mimoškolní aktivity, hraní si či pomáhání s domácími pracemi, to vše může způsobit, že je dítě velmi unavené. Což paradoxně může vést k hyperaktivitě a v důsledku toho i k neschopnosti usnout.

 

 


Připojte s k naší skupině na Facebooku 🙂